Cât te costă să devii șofer STB? Un român care a venit din Anglia pentru a se angaja ca șofer dezvăluie cum i s-a cerut șpagă.
Mai mulți șoferi care au vrut să se angajeze la Societatea de Transport Bucureşti (STB) au dezvăluit că li s-a cerut şpagă pentru a obţine postul.
Cât te costă să devii șofer STB?
Se pare că oricine oferă suma de 3.000 de euro poate deveni șofer STB, fără să se țină cont de experiență sau alte criterii.
După greva STB de anul trecut, un şofer care lucra în marea Britanie a sperat că se va putea întoarce în ţară la un job stabil. A venit special pentru interviu la STB, apoi, înainte de semnarea contractului, i s-ar fi cerut şpagă. Foștii angajați l-au informat cu privire la acest lucru, potrivit Observator.
Experienţa de ani buni, plus timpul lucrat în altă ţară, nu au fost de-ajuns. Pentru post, ar fi trebuit să dea mită la angajare salariul pe 3 luni. Foștii angajații susțin că șpaga merge ca pe roate la STB.
“Șpaga a început prin anul 2000. Da, se dă şpagă. Se dădea şi atunci, se dădea peste 1.000 de euro. Eu de exemplu cunoşteam să spunem directorul şi îi spuneam: hai mă că te angajez eu. Am pile, cum se spune. Dădea banul. Opream şi eu 200, 300 de euro. S-au dat o grămadă de bani”, a declarat un fost angajat STB, filmat cu camera ascunsă.
Sumele la care se ajunge sunt halucinante:
“Se practică de ani de zile. Între minim 2.000 euro, în funcţie de ce funcţie doreşte noul angajat să ocupe şi se ajunge şi până la 10.000 de euro”, a declarat Valer Ciobănescu, reprezentant sindicat STB.
Ce salarii sunt la STB?
Cei care vor să devină șoferi de autobuz, de troleibuz sau vatmani trebuie să scoată din buzunare 3.000 de euro.
Mulți oferă aceste sume din mai multe motive: postul este unul sigur și nici salariile nu sunt de neglijat! Un şofer de autobuz câştigă 5.500 de lei pe lună, un vatman 7.800 de lei pe lună, iar un şofer de troleibuz, 8.000 de lei pe lună, cu tot cu orele suplimentare. Pe lângă aceste sume se mai adaugă şi tichetele de masă în valoare de 440 de lei pe lună şi uneori şi prime.