Rablele de pe şoselele noastre întineresc timid. De pe ultimele locuri în Europa la vârsta maşinilor, avem şanse să evoluăm. Şoferii care cumpără maşini second-hand sunt dispuşi să plătească mai mult pentru automobile cu vechime de doar cinci, şase ani şi dotări generoase. Maşina nouă rămâne, însă, mândria românului. Înmatriculările de vehicule cu zero kilometri au crescut exponenţial luna trecută.
În târgurile de maşini la mâna a doua, cumpărătorii vin cu bani pregătiţi şi lista de criterii bine stabilită. Dumitru este gata să cheltuie o sumă cu care şi-ar putea cumpăra un automobil nou, dar de capacitate mică şi fără dotările la care visează.
„O maşină mai de familie, un buget de vreo 15.000 de euro. Cu un motor până în 2000, să fie pe motorină, să nu aibă mai mult de 180.000 de kilometri, să aibă un minim de confort, un minim de dotări de care ai nevoie. Nu mai veche de 2019. Până în 5 ani vechime, că pe urmă intervin alte probleme”, ne-a spus Dumitru.
Opt din 10 cumpărători de maşini second hand caută vehicule mai noi cu cinci ani decât actuala maşină, conform studiului făcut de un site de anunţuri auto.
„Este normal ca, pe măsură ce veniturile oamenilor cresc uşor, să se orienteze către maşini mai bune, cât mai noi cu putinţă”, a explicat Adrian Mitrea, expert auto.
Creşte piaţa de maşini second hand
În primele 6 luni ale acestui an, înmatriculările de maşini la mâna a doua au crescut cu peste 22 de procente. Şi 2023 a fost un an al recordurilor în ceea ce priveşte maşinile la mâna a doua. În anumite luni au existat şi peste 60.000 de tranzacţii cu maşini second hand.
„Maşinile second sunt alese, în mare parte, din pricina dotărilor. Omul doreşte mai multe dotări decât dacă şi-ar cumpăra o maşină nouă. Livrările de maşini noi sunt mai anevoioase”, a explicat Adi Dima, expert auto.
Cine cumpără maşină second-hand trebuie să verifice dacă actele de proprietate şi cartea tehnnică sunt autentice.
„Este foarte important ca cel care cumpără să evalueze maşina într-un service, s-o analizeze în detaliu ca să vadă dacă este mulţumit de starea tehnică. Este important istoricul”, a explicat Adrian Mitrea.
Maşina nouă rămâne, însă, ambiţia multor şoferi
Luna trecută au fost înmatriculate cu peste 60% mai multe vehicule cu zero kilometri decât anul trecut în aceeaşi perioadă.
Vârsta medie a maşinilor de la noi este 15 ani, faţă de 12, media Uniunii Europene. Doar Grecia, Estonia şi Cehia stau mai rău decât noi la acest capitol.