Prețurile benzinei s-au majorat semnificativ, în mai multe state europene, acesta atingând nivelul maxim al ultimilor patru ani.
În pofida faptului că rafinăriile europene și-au diminuat producția, pe fondul restricțiilor de circulație impuse din cauza pandemiei, prețul benzinei continuă să crească, încurajat de exporturile de combustibil, în special către piețele din Statele Unite ale Americii.
Față de perioada pre-pandemică, consumul de benzină în Europa s-a diminuat cu aproximativ 30 de procente. Totuși, el e susținut în creștere de exporturile masive pe care Europa le face, special către SUA și Africa de Vest.
Exporturile europene de benzină către SUA au crescut cu peste 60% de la o lună la altă în martie și vor rămâne puternice în aprilie, potrivit datelor firmei de analiză Kpler. Exporturi masive se realizează și către Africa de Vest. Acestea ajung aici la o medie de aproape 500.000 de barili pe zi în primul trimestru.
Prețurile ar putea crește și mai mult pentru benzină, motorină
„Există exporturi mari de benzină din Europa spre alte regiuni importante”, spune Mark Williams, analist la firma de consultanță Wood Mackenzie Ltd., adăugând că revenirea cererii în SUA influențează piața europeană.
Diferența între prețul la care se tranzacționează benzina comparativ cu țițeiul brut a atins cel mai ridicat nivel de după 2017. Germania, Franța și Itania sunt doar câteva dintre statele europene în care se resimte cel mai puternic creșterea de prețuri a combustibilului.
Nu în ultimul rând, producția de benzină în Europa este diminuată ca urmare a scoaterii din funcțiune a mai multor unități de cracare catalitică. De exemplu, rafinăria Miro din Germania, care în mod normal furnizează între un sfert și o treime din benzina consumată în Germania, a trecut printr-un proces major de revizie în primăvara acestui an.
„Pentru benzină, datele fundamentale nu arată bine. Acest lucru nu se va schimba până când cererea de combustibili pentru avioane nu se va îmbunătăți”, crede Mark Williams.