O companie de transport din Bleskensgraaf ar putea fi nevoită să plătească șoferilor români zeci de mii de euro reprezentând salarii restante. Instanța din Rotterdam a decis că Wemmers Tanktransport a angajat camionagii printr-o construcție fictivă.
Procesul împotriva societății a fost intentat de FNV. Într-un proces de lungă durată împotriva companiilor Wemmers Tanktransport din Bleskensgraaf, judecătorul a decis săptămâna trecută că șoferilor români trebuie să li se plătească salarii olandeze. Deși șoferii aveau contracte de muncă cehe, aceștia lucrau în și din Țările de Jos. Prin urmare, potrivit judecătorului, aceștia au dreptul la salarii olandeze. Cu o construcție falsă, Wemmers a încercat să eludeze contractul colectiv de muncă și primele din Olanda.
Cazul a atras atenția încă din 2014, după ce membri activi ai FNV au făcut o razie în companie și au cerut clarificări cu privire la desfășurarea evenimentelor. În Camera inferioară a Parlamentului olandez au fost adresate întrebări cu privire la eșecul guvernului de a lua măsuri împotriva abuzurilor din sectorul transporturilor.
Pe lângă compania din Țările de Jos, Wemmers se folosește de o companie soră din Cehia. În cadrul acestei companii, șoferii români au primit un contract de muncă pentru a lucra apoi pentru Wemmers în Olanda. Șoferii români au fost instruiți să dea declarații false la instituția cehă de asigurări sociale, conform cărora nu vor lucra în Olanda, ci în Republica Cehă. Prin această construcție, Wemmers a încercat nu numai să evite plata salariilor olandeze, ci și a contribuțiilor de asigurări sociale olandeze. Șoferii s-au adresat apoi FNV, care a investigat problema și a deschis un proces pentru a impune plata salariilor olandeze.
Companie din Olanda, obligată să plătească șoferilor români zeci de mii de euro.
Potrivit FNV, compania de transport i-a încurajat, de asemenea, pe români să facă declarații false în fața autorităților cehe. În cadrul procedurilor, mai mulți șoferi, un inspector de la Inspectoratul pentru mediu uman și transporturi, proprietarul companiei și mai mulți funcționari au fost interogați sub jurământ. În hotărâre, judecătorul a concluzionat că funcționarii au declarat contrariul adevărului. Prin urmare, judecătorul a ignorat un număr mare de declarații care au fost făcute doar de către angajații Wemmers și care sunt în contradicție cu declarațiile șoferilor, dar și cu documentele prezentate.
Tribunalul din Rotterdam subliniază că verdictul se aplică, deocamdată, doar celor nouă șoferi români care au intentat proces cu FNV. Wemmers încă studiază verdictul.
Edwin Atema de la Fundația FNV / VNB este mulțumit de această hotărâre clară a instanței: „Judecătorul a văzut, din fericire, prin construcția falsă a lui Wemmers. După ce s-au sustras urmăririi penale, cei de la Wemmers au crezut că pot scăpa basma curată făcând declarații false.
Această procedură arată încă o dată cât de departe sunt dispuse să meargă companiile pentru a spăla exploatarea forței de muncă“, a declarat acesta, citat de transport-online.nl.
Șoferii români, „puși să facă declarații false în fața autorităților din Cehia“
Acum că judecătorul a decis că legea olandeză este aplicabilă contractelor de muncă ale șoferilor români, procedura privind nivelul creanței salariale continuă. Șoferii individuali au dreptul la salariul colectiv olandez și, după ani de luptă, vor primi plăți restante pe parcursul mai multor ani. În 2019, FNV a mai câștigat un proces privind neplata tuturor orelor lucrate de șoferi. Ca urmare, compania a fost nevoită să plătească mii de euro în arierate.
Recent, au ieșit la iveală mai multe abuzuri în care au fost implicați angajați din țări din Europa Centrală și de Est. De exemplu, o companie din Erp a fost mustrată pentru o construcție similară cu șoferi maghiari. FNV și alte organizații au stabilit recent că pandemia de coronavirus a exacerbat exploatarea șoferilor de camion străini pe drumurile din Europa de Vest.