România nu se mândrește cu prea mulți kilometri de autostradă. “Mai bine mai puțini și mai buni”, este un motto care nu se aplică la noi când vine vorba de drumuri. Căci, după ce că nu avem prea multe autostrăzi și acestea sunt vai de ele. Care este însă povestea Autostrăzii A2, denumită și Autostrada Soarelui?
Construirea autostrăzii A2 între București și Constanța a început în perioada comunistă în timpul regimului condus de Nicolae Ceaușescu. Primul tronson, dintre Fetești și Cernavodă (18 kilometri) a fost dat în folosință în 1987, cu doi ani înainte de Revoluție.
După Revoluție, lucrările la Autostradă au mai continuat până în 1993, când sub conducerea premierului Nicolae Văcăroiu, lucrările au fost abandonate.
Lucrările au fost redeschise în 1998. După 6 ani, în 2004, au fost deschise traficului două noi tronsoane: București–Fundulea și Fundulea–Drajna Nouă, însumând aproximativ 106 km. La sfârșitul lunii iunie 2006, autostrada a fost dată în folosință și pe tronsonul Drajna–Fetești, însă numai pe două dintre cele patru benzi de circulație, pentru ca celălalt sens să fie terminat în anul următor.
După deschiderea tronsoanelor dintre București și Cernavodă, lucrările au continuat pe restul de 52 km între Cernavodă și Constanța.
În iulie 2012 autostrada a fost finalizată, întreaga distanță dintre București și Constanța, de aproximativ 202 km, fiind construiți. Astfel, construcția a 200 de km de autostradă, pe un relief favorabil, a durat aproape 30 de ani.
Broaștele și siturile au prelungit construcția
Chiar dacă românii nu s-au mișcat deloc bine, aceștia nu au avut nici noroc. Nu de alta, dar lucrările la Autostrada Soarelui au fost întrerupte de mai multe ori după descoperirea unor vestigii arheologice.
Totodată, constructorii variantei ocolitoare a oraşului Constanţa au fost nevoiţi să oprească lucrările până când s-a găsit o metodă de a proteja o specie de broaşte ce riscau să fie strivite de roţile utilajelor.
Ceaușescu voia 3200 de kilometri de autostradă. Cum ar fi arătat România azi?
Nicolae Ceaușescu avea în plan construcția a 3200 de kilometri de autostradă. Din păcate, până la Revoluție a construit doar 113 kilometri, 96 de kilometri pe ruta Bucureşti-Piteşti, respectiv 18 kilometri pe ruta Feteşti-Cernavodă.
În perioada 1967-1969 au fost de altfel şi întocmite primele proiecte privind o reţea de autostrăzi cu o lungime cumulată de circa 3.200 de kilometri. Astfel, la dispoziția dicatorului a fost pusă și o hartă care arăta cum ar fi fost legate marile orașe ale României ca Brașov, Iași, Timișoara, Suceava, Arad, Buzău, Focșani, Sibiu, Pitești etc.