Mulți români și străini știu despre actuala Dacia Duster care se bucură de un succes real la nivel internațional, însă puțini știu despre modelul anilor ’80. Da, a existat și atunci acest model, însă este unul extrem de rar.
În anii ’80, Dacia a avut o incursiune interesantă pe piața auto britanică, prezentând o gamă variată de modele care au stârnit interesul consumatorilor din Marea Britanie. De la Dacia Denem la Dacia Duster, și chiar Aro 10, producătorul auto de la Mioveni a încercat să cucerească inima britanicilor cu mașini cu influențe românești.
Dacia, o marcă auto cu o istorie bogată și variată, s-a confruntat cu provocări și oportunități în încercarea sa de a se impune pe piața auto britanică. În anii ’80, când Dacia se afla deja pe un drum separat față de Renault și producea modele proprii, conducerile comuniste din România au făcut o mișcare îndrăzneață: exportarea mai multor modele Dacia în Marea Britanie.
Cu o reputație solidă în statele din Pactul de la Varșovia și în alte țări din Asia, Orientul Mijlociu și Africa, Dacia a considerat că intrarea pe piața britanică, cunoscută pentru pretențiile sale premium, ar putea fi profitabilă. Astfel, în 1982, Dacia a făcut debutul său în Marea Britanie cu modelele Denem, Shifter și Duster, acesta din urmă fiind, în esență, un Aro 10 cu mecanică de Dacie.
Modelul Denem, bazat pe Dacia 1310, a fost primul său pas pe piața britanică. Cu un preț de listă de 3.190 de lire sterline în 1982, Dacia Denem era mai scump decât alte mașini din Blocul Estic, cum ar fi Lada 1200 și Skoda 120L. Cu toate acestea, a fost bine primit de jurnaliștii de la Autocar, care l-au descris ca fiind „ceva mai bun” decât alternativele din est.
Cu toate acestea, Denem a fost scos din gama Dacia după doar doi ani, iar ultimul exemplar rămas în Marea Britanie a fost casat în 2005. Cu toate acestea, există cel puțin un Denem Break care a supraviețuit în lume.
Modelul rar de Dacia Duster care încă mai există în Marea Britanie
În același timp, Dacia a adus și modelul Shifter (Dacia 1304), iar Aro 10 a fost vândut sub numele Dacia Duster. Aro, un producător local de mașini de teren cu sediul la Cîmpulung Muscel, a încercat anterior să intre pe piața britanică sub numele său propriu, dar nu a avut succes cu modelele mai mari din gama 24. Astfel, compania Dacia Concessionaires a decis să ofere un rival pentru Lada Niva, iar Aro 10, care avea mecanică de Dacie, a fost singura opțiune.