Transportul de mărfuri cu camionul reprezintă coloana vertebrală a sistemului logistic european. În fiecare zi lucrătoare, pe drumurile europene există aproximativ 2,1 milioane de cap-tractor cu remorcă, dintre care peste 600 de mii transportă marfă pe distanțe lungi pe – în principal – rute internaționale care implică trecerea frontierei.
Dar meseria de șofer pare mai puțin căutată arată un studiu realizat de profesorul Peter Klaus, de la Boston University.
De ce există o penurie de șoferi?
Prima cauză: după cum era de așteptat, a existat un vot puternic pentru argumentul demografic. 40 din 51 de respondenții la studiu observă faptul că un număr mare de șoferi, mai în vârstă, se retrag din industria de transport. Această tendință va continua în anii următori datorită vârstei medii ridicate a generației actuale de șoferi.
Dar atractivitatea locului de muncă pentru persoanele mai tinere este insuficientă pentru a compensa acest lucru. Respondenții au dat mai multe motive pentru care acest lucru este așa. Unele dintre aceste motive sunt binecunoscute și foarte discutate în industrie, cum ar fi imaginea slabă a acestei meserii și a lipsei de respect acordat șoferilor internaționali și condițiile de muncă nesatisfăcătoare „pe drum” (pentru șoferii din țările Europei de Est condițiile mai proaste de muncă sunt compensate prin venituri mai mari față de nivelul de plată oferite în țările lor de origine).
Dar au fost menționate și motive mai puțin evidente: incertitudinile legate de stabilitatea locurilor de muncă ale șoferilor, în special cu companiile subcontractante mai mici și precare din punct de vedere financiar, riscurile crescânde de a fi amendat pentru încălcarea regulilor de circulație și de muncă. Nu în ultimul rând, pandemia Coronavirus face dificilă pentru șoferii internaționali să conteze pe posibilitatea de întoarcere în țările de origine pentru perioada lor regulată de odihnă. Și apoi, poate fi dificilă întoarcerea la muncă – din cauza regulilor de carantină și a problemelor de viză pentru șoferii din afara UE.
Faptul că mai mulți șoferi mai în vârstă se retrag de pe piață comparativ cu numărul șoferilor mai tineri care pot fi atrași de industria FTL, este văzută ca fiind cauza dominantă a deficitului de șoferi.
O a doua cauză a problemei capacității de transport european: există alte cauze la locul de muncă, care agravează problemele de capacitate ale industriei FTL în Europa.
Noile reglementări introduse de „Pachetul de mobilitate” al Comisiei Europene și birocrația aferentă – sunt cele mai preocupante pentru respondenții la sondaj. Un număr ușor mai mic de respondenți constată faptul că rentabilitatea pe piața europeană a transportului de mărfuri este în scădere. Pentru un număr din ce în ce mai mare de operatori de transport cu flote mai mici din Europa de Est, care au fost inițial atrași de promisiunea de a face marje bune de profit pe piețele cu volum mare de marfă din Europa Centrală și de Vest, atractivitatea scade rapid. Mai mulți dintre respondenții la sondaj își exprimă îngrijorarea că insolvențele și retragerile operatorilor de transport est-europeni mai mici contribuie la o scădere a capacității de transport marfă. Un mediu de reglementare mai aspru și din ce în ce mai puțin atractiv, în special pentru operatorii de transport mai mici, contribuie la pierderea capacității de transport pe piața europeană FTL.
sursa – tirmagazin.ro