Europa se confruntă cu un deficit de peste 400.000 de șoferi de camion, cele mai afectate piețe fiind Polonia, Marea Britanie și Germania, conform Transport intelligence (TI)
De mulți ani, industria logistică avertizează cu privire la lipsa de șoferi de camion, însă combinația dintre pandemia COVID-19, Brexit și problemele structurale în curs care restricționează furnizarea de șoferi ne-au adus la un moment de criză, în special în Marea Britanie, care înregistrează un deficit de cel puțin 76.000 de șoferi de camion, conform unui studiu de piață al Transport Intelligence.
Cea mai recentă lucrare de cercetare Ti privind lipsa șoferilor europeni evaluează amploarea crizei în întreaga Europă, cu un deficit total care depășește acum 400.000 de șoferi.
Cele mai afectate țări europene sunt Polonia, Marea Britanie și Germania. Regatul Unit se află într-o situație și mai dificilă, întrucât nu se confruntă doar cu efectele Brexit-ului, ci și cu plecarea muncitorilor calificați europeni de-a lungul pandemiei, pe măsură ce temerile legate de viitoare perioade de carantină au crescut.
Potrivit estimarilor TI , deficitul in Polonia a fost în jur de 124.000 de șoferi de camion. Situația dificilă din Polonia, una dintre țările europene cele mai afectate, este confirmată și de IRU, care spune că deficitul de șoferi de camion în această țară anul trecut a fost de aproximativ 37%.
In Marea Britanite, , deficitul de șoferi profesioniști în 2020 a fost estimat la 60.000 – 76.000. Asociația de transprort rutier RHA estimează că în prezent există un deficit de aproximativ 60.000 de șoferi în Regatul Unit. Potrivit datelor din studiul forței de muncă din al doilea trimestru pentru 2020, deficitul calculat este chiar mai mare decât estimările RHA și se ridică la aproximativ 76.000.
Săptămâna trecută, lanțul de restaurante Nandos a rămas fără pui în Marea Britanie, iar acum McDonald’s nu poate servi milkshake-uri în toată țara, situația fiind pusă pe seama lipsei de șoferi. Există, de asemenea, rapoarte că BP a trebuit să închidă unele stații de benzină și că supermarket-urile din Marea Britanie s-au străduit să păstreze laptele pe rafturi din cauza penuriei de șoferi de camion.
Piata de transport din Germania a înregistrat anul trecut un deficit între 45.000 și 60.000 de șoferi de camion, potrivit DSLV și BGL, iar acest număr este în creștere. IRU prezice că decalajul pe această piață va ajunge la 185.000 de șoferi până în 2027.
În 2019, mai multe canale media anunțau că Franta, se confruntă cu un deficit de aproximativ 43.000 de șoferi de camion. Potrivit estimărilor Ti, deficitul din Spania a fost în 2020 de 15.340 de șoferi de camion.
În 2019, deficitul din Italia a fost estimat la aproximativ 15.000 de șoferi, potrivit diverselor surse, inclusiv ziarul național Corriere della Sera.
Deși nu sunt la fel de ridicate ca în alte țări din Europa, cifrele din Danemarca , Norvegia si Suedia arată o creștere a deficitului de șoferi. Spre exempleu, în 2017 deficitul a fost de 5.000 în Suedia, de 2.500 în Danemarca și de 3.000 în Norvegia.
Tot în 2019, Belarus și Ucraina, țări din afara Uniunii Europene, deficitul de șoferi de camion a fost estimat la 4.500 în Belarus, respectiv de 12.000 până la 120.000 în Ucraina în funcție de regiune.
Deficitul de șoferi afectează piața globală de transport rutier de marfă de aproximativ 15 ani. Problema apare pe măsură ce grupul de șoferi de camion se contractă, dar cererea de transport este în creștere.
Pandemia COVID-19 a exacerbat în continuare problema deja alarmantă a penuriei de șoferi, deoarece noii șoferi nu au putut să se formeze și să-și susțină testele, iar restricțiile impuse de pandemie fac acestă meserie și mai puțin atractivă.
Chiar înainte de pandemie, un motiv serios de îngrijorare a cuprins industria, deoarece deficitul de șoferi de camion a fost la un nivel istoric, multe dintre problemele sale de bază fiind provocări pe termen lung.
Factori precum îmbătrânirea șoferilor și un număr insuficient de șoferi noi, din cauza condițiilor de muncă și a problemelor de imagine ale acestei profesii, afectează industria de multă vreme.