Istoria primului camion românesc produs în masă este una destul de scurta. Din păcate comunismul ne-a luat ocazia de a ne dezvolta asemenea țărilor civilizate din Uniunea Europeană. Dacă astăzi vedem în țări precum Marea Britanie sau Germania, firme de transporturi uriașe sau producători de autocamioane ce-au luat naștere în familie în urmă cu peste 100 de ani și au rămas până astăzi în familie, România comunistă a anilor 50 a fost nevoită să improvizeze. SR-101 – primul camion produs la uzina Steagul Roșu a fost un eșecPrimul camion produs în România a ieșit pe poarta uzinei Steagul Roșu din Brașov în anul 1954 și s-a numit SR-101. Era un camion de 4 tone care comparativ cu utilajele produse în străinătate, era total depășit tehnic. După câțiva ani de studii, au apărut camioanele de 3-5 tone echipate cu motor de 8 cilindri în V, printre care și autocamioanele de 3 tone SR-131 Carpați. Așadar în anul 1962 iese pe poarta fabricii Steagul Roșu din Brașov, primul camion românesc de 3 tone produs în masă, SR-131 Carpați.
Deși multora dintre noi ne place să credem că modelul-eșec SR-101 produs în 1954 a fost o invenție originală a tinerilor ingineri români din anii 1950-1960, lăsând la o parte propaganda comunistă, acest camion avea la bază modelul sovietic ZIS 150, care, ce să vezi, era la rândul lui copiat după modelul american International KR 11. SR – 131 Carpați – primul camion produs în masă în RomâniaCamionul SR-131 Carpați avea o sarcină utilă de 3 tone, axa pe spate era cu roți duble iar prinderea jantei cu 6 prezoane. Nu discutăm despre un camion 4 x 4 evident. Motorul (SR-211) era un V8 pe benzină dezvoltat în baza licenței Ford Y-Block, cu o capacitate cilindrică de 5025 cm cubi. În sarcină, motorul dezvolta 140 de cai, iar cutia de viteze era în patru trepte, treptele doi trei și patru fiind sincronizate. Raportul de compresie al motorului era de 6.7:1 iar cuplul maxim atingea 320 Nm în turații cuprinse între 2100 și 2.500 rotații pe minut.
Ca și greutate acest motor de pe SR 131 cântărea 344 de kg iar distribuția era de tip OHV, un ax cu came în bloc acționat prin pinioane de către arborele cotit. Performanțele camionului SR-131 Carpați erau destul de interesante pentru vremurile respective, era într-adevăr un camion competitiv. Viteza maximă pe care o poate atinge era de 90 de km pe ora iar consumul mediu era 25l/100 km. În anul 1967 camionul SR-131 Carpați costa aproximativ 70.000 de lei.
Frumoasă urâtă scurtă lungă, aceasta este istoria primului camion produs în masă în România. SR-131 Carpați a fost unul dintre utilajele de bază cu care se clădit România anilor 1960-1980.