MADE IN RUSSIA: URAN, UN SUV UNICAT CU MOTOR V6 DE 16 LITRI

Chestia asta, numită Uran, care arată ca născută în reviste de benzi desenate, era animată de un motor preluat de pe o tanchetă militară. Rusia. Normal.

Am mai văzut noi mașini care au trecut din militar în civil. Hummer H1. Mercedes-Benz G. Însă Uran este diferit. Pentru că Uran nu a avut carieră militărească, ci doar a împrumutat mecanică militară.

Nu se știe sigur ideea din spatele lui Uran, însă povestea trimite la un birocrat rus (bogat) care și-a dorit o mașină balșoi. Pentru asta, a apelat la designerul Gennady Hainovym Yevgenyevich — care a încercat de mai multe ori să impresioneze guvernul rus cu prototipuri și care a pus într-un final bazele mărcii Dragon Motor Company fix înainte de căderea comunismului.

Comanda pentru Uran a venit cândva pe la începutul anilor ’90, iar dezvoltarea sa a durat un deceniu și jumătate, spun sursele. Sigur, nu vom afla niciodată cu certitudine ce s-a întâmplat în toți acești ani, pentru că… Rusia. Știm însă că acest unicat adună praf pe undeva printr-un garaj, ceea ce nu poate decât să te întristeze. Și având în vedere caracteristicile sale tehnice (și costurile pentru omologarea sa), probabil că Uran nici nu va vedea vreodată o plăcuță de înmatriculare valabilă pe el.

Pentru că sub capota lui Uran se ascunde (cu greu) un V6 de 16 litri, preluat de pe amfibiul blindat șenilat BMP-1. Câți cai putere are? 300. Și 1.000 de Newtoni-metru de cuplu. Nu se știe cât cântărește Uran cu totul, însă doar motorul ajunge la 665 de kilograme. Resursele sunt trimise tuturor celor patru roți imense printr-o cutie manuală — cel puțin asta cred uitându-mă la imaginea din interiorul mașinii. Cât despre dimensiuni: proporțiile-i sunt bine mascate prin design, însă SUV-ul acesta este imens.

Probabil că încă îți stă gândul la mamutul de motor și te întrebi oare cât consumă. Răspunsul este: 178 g/CPh. Unde CPh este cal-putere oră. Sper că te-am lămurit.

Judecând după cum arată interiorul (îmbrăcat în piele) și după troliul din botul mașinii — pentru care designerul a trebuit să mute radiatoarele deasupra roților — Uran ar fi vrut să fie o mașină bună la toate, în sensul cât mai larg al expresiei.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.