Mașina Dacia care i-a lăsat fără cuvinte pe americani. Are numere de Argeș și e singura importată vreodată în SUA

Dacia Lăstun a fost mașina economică comandată de Nicolae Ceaușescu. Un model a ajuns vedetă într-un muzeu din Statele Unite.

Majoritatea românilor care au trăit în perioada comunistă au auzit de Dacia Lăstun sau Dacia 500. Un autoturism de mic litraj, construit la ordinul lui Nicolae Ceaușescu. Deși modelul s-a dorit a fi urban și economic, Lăstun s-a dovedit a fi un eșec total, în cele din urmă mașina fiind interzisă în România.

Dacia Lăstun a zburat peste ocean

Cu o carieră nefericită, Dacia Lăstun a rămas în cufărul cu amintiri rele din epoca comunistă. Surprinzător însă, un model al acestui miniautomobil a fost găsit în SUA, la muzeul Lane Motor din Nashville, Tennessee. Mai mult ca sigur responsabilii muzeului singurul model de Dacia Lăstun importat peste ocean la partea de exponate-curiozități.

Povestea Lăstunului din America a fost relatată de un român stabilit acolo, Eduard Palaghiță, scrie PiațaAuto.md. În cadrul unui eveniment organizat de muzeu, Palaghiță, pasionat de mașini și care deține o firmă ce importă în SUA autoturisme fabricate în Europa de Est, a dat peste Dacia Lăstun respectivă, după ce Lane Motor Museum l-a informat că are o Dacie în colecție: era vorba de Lăstun.

Cumpărată pe nimic bani de primul proprietar

Mergând pe firul istoriei mașinii, Palaghiță a aflat că ea fusese cumpărată de la un cetățean german. Însă numerele de Argeș l-au trimis la primul proprietar, un român din Pitești, Cristian Lungan. În anul 1999, Lungan, proaspăt tată, dorea o mașină de oraș ieftină, mai precis un Volkswagen Beetle. Dar banii nu-i ajungeau.

„Avea doar 40 de lei în buzunar la acea vreme, bani la valoarea de atunci. Într-un moment de frământări, a trecut un Lăstun prin faţa lui. L-a urmat şi a negociat pe loc cu proprietarul. În anul 1999 aceste Lăstunuri erau atât de puţin preţuite, iar maşina era într-o stare atât de proastă, încât s-au tocmit la exact 40 de lei. Da, exact atât a costat în 1999 Lăstunul fabricat în 1989. O maşină de doar 10 ani pe atunci”, scriu jurnaliștii moldoveni.

Din patru, una bună

Cristian Lungan a încercat să-și amelioreze Lăstunul cu piese și componente (inclusiv cu o caroserie) de la alte patru Dacia Lăstun pe care le-a cumpărat, tot cu bani puțini, ulterior.  Așa a ajuns să încropească primul Lăstun aducându-l în stare bună. De altfel, mașina din muzeul american este în stare foarte bună.

În 2008, Cristian, după ce și-a încheiat lucrările la Dacia Lăstun, a decis să o vândă unui german, care a plecat acasă cu mașina urcată pe o remorcă. Germanul a deținut Lăstunul până în 2022, prezentându-l la diverse evenimente auto. Nu a schimbat numerele de Argeș, Lăstunul fiind înmatriculat pe numele lui Cristian Lungan.

Cerințele lui Ceaușescu

Inspirat de Fiat 500, modelul Dacia 500 Lăstun a fost conceput ca o mașină de mic litraj, economică, cu utilizare urbană, ușor de construit și de întreținut. Acestea teoeretic. Producătorii acestei mașini revoluționare urmau să fie  muncitori de la fabrica Tehnometal din Timișoara, care nu aveam nici în clin nici în mânecă cu producția de autoturisme, scrie MotorsActu. 

Nicolae Ceaușescu le-a cerut inginerilor de la fabrica Tehnometal să se asigure că mașina nu va cântări mai mult de 500 de kilograme, că va avea un consum de numai trei litri la 100 de kilometric și că nu va depăși trei metri lungime. Motorul avea o capacitate cilindrică de 499 cmc și doi cilindri.

Dacia Lăstun, interzisă și fabrica închisă

Dacia Lăstun a fost precedată de două versiuni prototip, „Egreta” și „Student” dar ambele nu i-au plăcut lui Ceaușescu. În cele din urmă, cei care au reușit să cumpere o Dacia 500 s-au declarat extrem de dezamăgiți de alegerea făcută și au făcut numeroase plângeri la Protecția Consumatorilor.

  1. Printre problemele semnalate la vremea respectivă se numără o lungă serie de probleme tehnice, portierele care nu se închid bine și pompa de benzină care nu funcționează bine. În martie 1990, reprezentanții Comisiei Naționale pentru Standarde Metrologice și de Calitate au decis să interzică fabricarea și comercializarea modelului Dacia Lăstun. Doi ani mai târziu, fabrica  din Timișoara a fost închisă și ea.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *