Șoferii din România care vor dori să vândă sau să cumpere o mașină second-hand vor avea nevoie de un document special de la Registrul Auto Român (RAR). Legea 142/2023 privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis și publicată în Monitorul Oficial pe 26 mai.
Obligatoriu pentru toți șoferii care vor să vândă sau să cumpere o mașină în România
Șoferii români vor avea nevoie de un nou certificat, dacă vor dori să își vândă mașina. RAR Auto-Pass reprezintă documentul care va fi necesar la momentul întocmirii actelor de vânzare al unei mașini, fie că vânzătorul este o persoană fizică sau una juridică, și reprezintă istoricul datelor mașinii din evidențele RAR, inclusiv numărul de kilometri din bord, inspecțiile tehnice și intervențiile de pe autovehicul.
Legea 142/2023 privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis și publicată în Monitorul Oficial pe 26 mai.
Măsura nu se va aplica imediat, ci din toamna anului 2024. Din acel moment, vânzarea unei mașini în România, înmatriculată sau nu, se va face doar alături de un certificat RAR Auto-Pass, care va oferi informații clare despre istoricul autovehiculului, conform a
Măsura a fost gândită pentru a opri falsurile de pe piața auto, unde într-o vreme mașinile samsarilor erau vândute în cele mai multe cazuri cu kilometrajul dat înapoi.
Hârtia de la RAR de care nu mai scapi
Toate valorile indicate de odometrele mașinilor din țara noastră, dar și alte informații ce le vizează, se vor regăsi într-un registru electronic înființat și gestionat de RAR.
În baza informațiilor din acest registru, RAR va elibera, la cerere și contra cost, deținătorilor de autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune, respectiv autoturisme, certificatul RAR Auto-Pass.
Astfel, potrivit articolului 1 din lege, Regia Autonomă „Registrul Auto Românˮ denumită în continuare RAR, înființează și gestionează registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România.
Articolul 2 prevede că „Registrul” este constituit din informațiile obţinute de către RAR cu ocazia prestațiilor efectuate de RAR care implică identificarea vehiculului rutier, ori cu ocazia efectuării inspecției tehnice periodice în cadrul reprezentanţelor RAR sau al stațiilor de inspecţie tehnică periodică autorizate conform legislaţiei în vigoare, din informațiile transmise RAR de către atelierele pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate conform legislației în vigoare, din informațiile transmise RAR de către operatorii economici autorizați conform legislaţiei în vigoare care desfășoară activități de reparaţii, de întreținere, de reglări funcţionale, de modificări constructive şi de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, denumiţi în continuare operatori economici autorizaţi, precum și din informațiile transmise RAR de către producătorii vehiculelor rutiere, reprezentanţii autorizaţi ai acestora, importatorii sau distribuitorii de vehicule rutiere noi.
În esență, în cazul înstrăinării unei mașini mici, vânzătorul va trebui să transmită cumpărătorului acest certificat RAR Auto-Pass, în care vor fi trecute o serie de informații despre mașină, preluate din registrul amintit, inclusiv numărul de kilometri sau implicarea ei în accidente grave.
Datele vor fi preluate de RAR de la stațiile autorizate pentru efectuarea inspecției tehnice periodice și de la service-uri, atunci când mașinile ajung acolo pentru verificări, reparații sau întreținere.