Păcălirea tahografului, metoda mortală prin care şoferii de camion îşi riscă viaţa pentru un ban în plus

Şoferul care ar fi provocat accidentul de la Iaşi, în urma căruia au murit şapte oameni, ar fi avut în aparatul care măsoară timpul petrecut la volan cartela altui şofer. Întâmplător sau nu, este o metodă populară, printre şoferii profesionişti, care vor să conducă mai mult decât le permite legea. Îşi riscă viaţa ca să facă mai mulţi bani. Anul trecut, 22 de şoferi profesionişti au fost sancţionaţi după ce au condus mai mult de 13 ore pe zi.

Tahograful maşinii înregistrează timpii de conducere şi de odihnă, de repaus ai unui şofer. Cardul ţine loc de diagramă, el înregistrează activitatea şoferului pe ziua respectivă. Este un sistem care ar trebui să salveze vieţi pe şosele. Însă pe cât de simplu funcţionează, pe atât de uşor poate fi fentat. 

Şofer de TIR: Patronii sunt mai mulţumiţi de maşină că merge mai mult, mai face o cursă, două, trei, cinci, nouă în plus

Şoferii de camion n-au voie să conducă mai mult de nouă ore pe zi

La jumătatea programului, trebuie să ia o pauză de 45 de minute. Regulile impuse de Uniunea Europeană sunt tocmai pentru a evita oboseala care poate duce la accidente. Doar că, împinşi de patroni sau din dorinţa de a face un ban în plus, mulţi şoferi preferă să manipuleze sistemul. După ce şi-a terminat cele 9 ore de program, un şofer poate pur şi simplu să scoată cardul său din tahograf şi să îl înlocuiască cu cel care aparţine unui coleg, care să spunem, nu este la muncă în ziua respectivă. Iar din momentul în care îl introduce pe acesta în aparat, are la dispoziţie alte nouă ore de condus. 

Reporter: Aţi auzit de colegi care să facă accident pentru că şi-au depăşit programul şi erau prea obosiţi?

Marian, şofer de TIR: Am auzit. S-a mai întâmplat.

Marian este şofer de TIR de cinci ani. Spune că a văzut de suficiente ori colegi care au ocolit regulile.

Marian, şofer de TIR: Sunt şoferi care mai lucrează la kilometri şi mai forţează. Forţează nota cu un magnet, mai ales la maşinile mai vechi. De exemplu, ai condus 3 ore jumate, după 3 ore jumate dacă i-ai pus magnetul poţi să mergi 7 ore, dar 3 ore jumate rămân.

Mulţi şoferi sunt plătiţi fie la numărul de kilometri parcurşi, fie pe fiecare cursă dusă la capăt. Oamenii îşi riscă viaţa pentru bani. 

Reporter: După 9 ore de condus, dumneavoastră, într-o zi, cât de obosit vă simţiţi? 

Marian, şofer de TIR: De multe ori apuci să iei două linguri de ciorbă şi deja te-ai înmuiat. Ai adormit. Cazi lat. 

Aproape 120.000 de amenzi au primit şoferii de TIR în 2021

ISCTR este instituţia care ar putea să oprească acest fenomen. În 2021, a amendat aproape 120.000 de şoferi profesionişti. Pe cei mai mulţi, pentru că nu respectau timpii de condus şi odihnă. Peste 660 au fost prinşi folosind cartelele altor şoferi, iar alţi 133 aveau aparatele modificate ilegal. Tot anul trecut, inspectorii au prins 22 de şoferi care au condus mai mult de 13 ore într-o zi.

În România, firmele de transport ale căror şoferi utilizează dispozitive ilegale pentru a modifica datele înregistrate de tahograf riscă amenzi de până la 10.000 de lei. Pentru şoferii prinşi cu două cartele de tahograf sau cu o cartelă care nu le aparţine sancţiunile urcă până la 5000 de lei. Asta doar dacă sunt prinşi. De cele mai multe ori însă, şoferii se anunţă prin staţie atunci când sunt controale pe o porţiune de drum. 

sursa: observatornews.ro

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *