Povestea Mercedesului care a parcurs peste 1 milion 850 mii km: i s-a schimbat uleiul la fiecare 5 mii km

Istoria acestui Mercedes-Benz din generaţia W123 are de toate în ea — un om simplu, care şi-a cumpărat o maşină la mâna a doua şi a îngrijit-o cum puţini pot, un model proiectat aşa cum astăzi nu mai prea vezi şi o viaţă plină de amintiri alături de această maşină.

Proprietarului acestui Mercedes-Benz 240 D îi spune Paul Harman şi el trăieşte în statul Georgia din SUA. Maşina sa e fabricată în 1981, dar Paul şi-a cumpărat-o în 1983 ca un vehicul la mâna a doua, Mercedesul având în acel moment 40,000 mile pe bord, adică vreo 64 mii de km.

Lucrând pentru o companie de telefonie mobilă, Paul a avut un serviciu în care circula destul de mult cu automobilul, aşa că maşina sa a început a aduna mulţi kilometri pe bord. Sub capota acestui Mercedes-Benz W123, produs pentru piaţa SUA, e un motor diesel aspirat natural, cu patru cilindri în linie, de 2.4 litri, care livra doar 72 CP. E un motor extrem de simplu ca şi construcţie, iar maşina e foarte leneşă în accelerări. În lipsa vreunei turbine cu care ne-am obişnuit azi, ea accelera de la 0 la 100 km/h în 22 secunde. Iar viteza maximă ajungea pe la 143-145 km/h.

Mercedesul n-a fost chiar lipsit total de defecţiuni în procesul atingerii acestui parcurs uriaş. Motorul său e acelaşi de când era nou, dar la 376 mii mile, sau 600 mii km, a avut o reparaţie capitală. Asta s-a întâmplat pe la sfârşitul anilor 1980. După acea reparaţie a mai mers, iată, încă 1 milion 250 mii km.

Fireşte, s-au tot înlocuit elemente de suspensie şi alte piese care inevitabil se uzează, dar Paul îşi descria întotodeauna maşina sa ca una cu o fiabilitate absolut exemplară. Singurele lucrări mai ample la aspectul maşinii le-a făcut în anul 1991, zice el, când scaunul şoferului era deteriorat estetic, şi vrând să schimbe un scaun nou, a decis să vopsească din nou caroseria cu aceeaşi vopsea de uzină şi să monteze cauciucuri şi garnituri noi peste tot pe caroserie. Atunci, în 1991, maşina avea deja 550 mii mile parcurse, adică aproape 900 mii km.

În toamna anului 2007, Paul Harman a reuşit să atingă cifra jubiliară de 1 milion de mile pe odometrul său, filmând momentul în care cele şase cifre de 9 s-au transformat din nou în „000,000”. A expus atunci maşina şi în micuţul său orăşel, doar că puţine imagini s-au mai păstrat până în zilele noastre. Totuşi, marcarea acelei cifre a fost documentată şi de către reprezentanţii clubului de maşini clasice Mercedes-Benz din America de Nord, la fel ca şi istoria maşinii.

După asta, Paul nu s-a oprit din exploatarea bijuteriei sale şi a continuat s-o folosească zi de zi. Mai puţin intens, ce-i drept, dar anul trecut, în 2019, Mercedesul său a fost invitat la un concurs de eleganţă pentru maşini clasice, iar parcursul său total ajunsese la 1,150,386 mile parcurse, acesta fiind şi ultimul său parcurs certificat oficial. Cifra asta, tradusă în kilometri, înseamnă 1,851,385 km! Adică peste 1 milion şi 850 mii kilometri!

Iar maşina a fost şi reîmprospătată estetic între timp, devenind şi un obiect de mândrie pentru Paul şi familia sa. Întrebat despre secretul longevităţii Mercedesului său, el a spus că nu a făcut nimic special, cu excepţia unui singur lucru: i-a schimbat uleiul la fiecare 3,000 mile, adică aproape 5 mii km. A fost întotdeauna convins că secretul longevităţii unui motor se ascunde în primul rând în uleiul schimbat la timp. Şi se pare că a avut dreptate, cel puţin pe baza exemplului maşinii sale.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *