România este singurul stat european care impozitează diurna, în timp ce state din Europa de Est, precum Polonia, Lituania sau Ungaria, adoptă în mod constant măsuri de protecţie a transportatorilor proprii. Efectele acestei decizii fiscale sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalităţile fiind imposibil de plătit de vreo firmă.
Totodată, Guvernul impune plasarea în carantină a şoferilor profesionişti care revin din ţări roşii şi galbene din punct de vedere al gradului de risc de contaminare cu COVID-19, dacă nu sunt vaccinaţi sau nu avut COVID-19 în ultimele 3 luni.
Această constrângere stabilită de guvern este unică în Europa şi perturbă grav activitatea de transport rutier.
Şoferii profesionişti sunt exceptaţi de la măsura carantinei în toate ţările, cu scopul de a menţine lanţurile de aprovizionare cu marfă, aşa cum de altfel recomandă şi Comisia Europeană, care a creat în acest sens “culoare verzi” şi a indicat clar exceptarea de la carantinare a şoferilor profesionişti.
Transportul rutier este un sector economic esenţial al României, având o contribuţie la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro în ultimii 4 ani. Transportul rutier şi serviciile conexe generează circa 5% din PIB-ul României şi angajează peste 350.000 de persoane.
Dintre asociaţiile care au iniţiat protestul Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 şi COTAR au anunţat că renunţă, după ce au obţinut promisiunea ministrului Finanţelor, Dan Vîlceanu, privind „corectarea demersurilor ANAF faţă de transportatori, prin Parlament”.