Românii ar putea să se întoarcă la circulația mașinilor cu numere pare și impare, ca pe timpul comunismului

Reducerea limitei de viteză cu 10 km pe oră, duminici fără mașini în marile orașe sau chiar circulația în zile diferite pentru mașinile cu numere pare și impare, ca în vremea comunismului.

Sunt doar câteva dintre recomandările Agenției Internaționale pentru Energie pentru a rezolva pe termen scurt criza de petrol, în contextul războiului din Ucraina.

Dacă guvernele ar impune astfel de măsuri, consumul de carburanți la nivel mondial ar scădea considerabil. Oficialii de la noi încă nu au anunțat un astfel de plan.

Prima măsură din planul recomandat de Agenția Internațională pentru Energie este reducerea limitei de viteză pe autostrăzi cu 10 km pe oră.

Pentru România, asta ar însemna ca șoferii să circule cu cel mult 120 de km/oră, nu 130 ca acum. Deși mică, o astfel de schimbare ar reduce consumul de carburanți și implicit cheltuielile șoferilor.

Popescu: ”Nu cred că e cazul să ne întoarcem acolo”

Iulian Răgălie, proprietarul unui service: ”Orice mașină care trece de o anumită turație sau o anume viteză, consumă mai mult. Mai ales pentru mașinile de capacitate cilindrică mică, unde în momentul în care le forțezi și treci peste 3000-3500 de ture și o viteză de 120, 130 km/h, deja consumă mai mult. Automat în momentul în care mărim viteza se mărește și rezistența la înaintare și implicit consumul crește”.

Pandemia ne-a arătat că și lucrul de acasă poate ajuta criza energetică. Trei zile pe săptămână de muncit acasă, fără drumuri la birou, ar reduce consumul global de petrol cu 500.000 de barili pe zi și ar fi cea mai eficientă dintre recomandările Agenției Internaționale pentru Energie.

Pe lista cu propuneri pentru marile orașe este și transportul alternativ în funcție de numărul de înmatriculare, în unele zile cele pare, în altele cele impare. Sau duminici fără mașini, cum se întâmpla deja în mai multe capitale, pentru a reduce poluarea.

Virgil Popescu, ministrul Energiei: ”Unele dintre ele trebuie să recunosc că îmi aduc aminte de ce s-a întâmplat înainte de 89, numere cu soț, unele fără soț, nu cred că e cazul să ne întoarcem acolo. Unele sigur că pot fi discutate și pot fi implementate”.

Traficul de călători cu metroul a crescut și cu 77%

Celelalte recomandări se referă la încurajarea transportului în comun, a vehiculelor electrice și a transportului cu trenurile de mare viteză, în defavoarea avioanelor. În total sunt 10 propuneri pentru guvernele din toată lumea.

Fatih Birol, directorul Agenției Internaționale de Energie: ”Aceste măsuri nu vin din senin, ele au fost deja testate și folosite în mai multe țări cu succes, fie în crize anterioare de petrol, pentru a reduce poluarea sau în criza Covid. Analiza noastră arată că dacă cele 10 măsuri sunt implementate, de acum și până la vară, putem să reducem consumul cu 2,7 milioane de barili de petrol pe zi, ceea ce ar mai relaxa piețele”.

Între timp, cu prețuri tot mai ridicate la carburanți, bucureștenii au început să meargă mai mult cu metroul. Potrivit Metrorex, traficul de călători a înregistrat pe magistralele 1 şi 3 o creştere de 65% în februarie faţă de aceeaşi lună a anului trecut.

De asemenea, pentru magistrala 2, care face legătura între Berceni şi zona de birouri din Pipera, creşterea este de 77%.

Nu am renunțat la mașină, dar vin cu metroul pentru că e mai ieftin. S-a scumpit acum benzina, motorina, o fi și ăsta un motiv? Da! E un motiv, foarte mare motiv, scumpirea”.

În această săptămână și Comisia Europeană va prezenta planul de măsuri pentru reducerea dependenței energetice de Rusia.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *