S-a aprins martorul de presiune a roților TPMS: Ce înseamnă acest lucru?

Chiar dacă poate părea o problemă banală, aprinderea martorului de la bord corespunzător presiunii în anvelope îi poate pune în dificultate pe unii șoferi. Indiferent de situație, nu este recomandat să mergi cu martorul de presiune a roților aprins. Iată ce înseamnă dacă s-a aprins martorul de presiune a roților TPMS.

Toate mașinile comercializate în ultimii 7 ani în Uniunea Europeană trebuie să fie dotate cu senzori de presiune a roților, sau TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). În funcțuie de modelul mașinii, sistemul TPMS va aemite alerte fie printr-un martor de bord, fie printr-un mesaj text, în cazul în care una sau mai multe roți au o presiune mai mică decât cea specificată cu cel puțin 25%.

Cele mai simple sisteme de acest tip se bazează pe indicațiile sistemului ABS (mai exact, viteza de rotație a fiecărei roți) pentru a estima presiunea în pneuri, plecând de la premisa că o roată mai umflată are o circumferință mai mare și, de ci, se rotește cu viteză mai mică. Cele mai complexe au senzori de presiune individuali pe fiecare roată, informațiile fiind apoi transmise prin unde radio către computerul de bord al mașinii. Modelele mai sofisticate permit citirea la bord a presiunii exacte pentru fiecare roată, dar cele mai multe emit doar o avertizare în momentul în care sistemul sesizează diferențe de presiune notabile.

Ce înseamnă când s-a aprins martorul de presiune a roților TPMS?

Martorul de bord care indică o problemă cu presiunea în pneuri are culoarea galbenă (sau portocalie). Este normal ca acesta să se aprindă pentru scurt timp la pornirea motorului. Aprinderea acestuia continuă în mers indică o problemă – fie cu presiunea uneia dintre roți (o posibilă pană de cauciuc), fie cu sistemul TPMS în sine. În orice caz, este indicat să verifici imediat starea roților. Dacă vizual acestea arată bine, îți poți continua călătoria până la prima vulcanizare sau benzinărie unde vei putea verifica (și completa, dacă este cazul) presiunea.

Asta deoarece o roată poate să aibă o presiune scăzută fără ca acest lucru să fie vizibil (iar obișnuitele lovituri cu piciorul în roți să nu însemne nimic). Să rulezi cu presiune scăzută înseamnă să te expui la pericole precum posibilitatea unei explozii de cauciuc, supraîncălzire, distanțe de frânare mărite și manevrabilitate afectată, dar și o uzură accelerată a anvelopelor. O presiunea prea mare este la fel de periculoasă. În plus, pneurile supraumflate nu vor absorbi la fel de bine șocurile la trecerea peste denivelări.

Martorul de presiunea se va stinge după câteva minute de rulare cu presiunea corectă (în cele mai multe cazuri, nu se va stinge cu mașina stând pe loc). În unele cazuri, va fi necesară resetarea sistemului TPMS.

Ce înseamnă dacă martorul TPMS clipește, apoi rămâne aprins?

La multe modele de mașinii, dacă martorul clipește 60-90 de secunde și apoi rămâne aprins, este semn că ceva este în neregulă cu sistemul TPMS. Cele mai frecvente cauze sunt baterii epuizate la senzorii de presiune, un senzor defect sau lipsă, o defecțiune a sistemului electronic sau o procedură de resetare a senzorilor care nu a fost derulată corect.

Senzorii TPMS sunt alimentați de o baterie de dimensiuni mici, sigilată, care nu poate fi înlocuită. Durata de viață a acesteia este de 5-7 ani, ceea ce înseamnă că o baterie epuizată va impune schimbarea senzorilor de presiune.

Un sistem TPMS nefuncțional nu va afecta funcționarea mașinii, dincolo de neplăcerea de a rula cu un martor de bord aprins. În schimb, nu va mai putea să te atenționeze în cazul unei pene de cauciuc. Prin urmare, este indicat ca mașina să fie verificată într-un service specializat.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *