Firmele care operează camioane de pe teritoriul României, majoritatea desfășurând contractele, în realitate, la mii de kilometri de granița țării, găsesc din ce în ce mai greu șoferi.
Salariile mici față de Europa nu constituie singurul motiv al lipsei de forță de muncă. Venirea companiilor mari din străinătate, atrase de taxele mici și prețurile reduse la combustibil și asigurări au generat un adevărat boom al sectorului.
Salariile soferilor de TIR romani, chiar si pe comunitate sub media europeană
Pe de altă parte, comparativ cu şoferii din alte ţări ale Uniunii Europene, inclusiv din cele de unde provin marile companii care operează şi în România, salariile oferite şoferilor din România sunt extrem de mici.
Un şofer român cu experienţă, care îşi desfăşoară, în realitate, activitatea în ţările de unde provin firmele angajatoare, câştigă în jur de 1.500 de euro, cu un maxim excepţional de 2.000 de euro.
Șoferii italieni, de exemplu, sau cei spanioli încasează pentru aceeaşi muncă până la 4.000 de euro, cu un minimum de 2.500-3.000 de euro. De altfel, aceste diferenţe constituie şi motivul pentru care transportatorii din afara României au dat pur şi simplu năvală după 2013, când economia Europei a reînceput să crească, trăgând după ea şi transporturile.
Cea mai mare firmă înregistrată în România, de exemplu, spaniolii de la Carrion Expedition, crescuse doar în prima jumătate a anului trecut cu peste 250 de camioane. Firma este înregistrată în Cluj, însă operează exclusiv pe zona de sud a Franţei şi în Spania. În situaţii similare sunt şi multe alte firme înregistrate în România, majoritatea operând în Franţa, Italia, Spania şi Germania.