Singura Dacie Berlina 1300 Turbo 4×4 din lume este la Timisoara

Nu, nu este o gluma. E vorba de o Dacia 1300 din 1978 care sub capota are un motor turbo. Dar asa ceva s-a mai vazut, nu insa si ceea ce urmeaza sa va povestim. Este unica Dacie Berlina din lume care are tractiune integrala. Ei, ce poti sa mai zici de asta?

Cand credeam ca le-am vazut pe toate, iata ca Peti Nemeth din Timisoara, adica userul Npeti de pe forumul 4Tuning, ne demonstreaza contrariul. El a realizat singura Dacie Berlina de pe aceasta planeta cu tractiune 4×4! Stim ca pe vremuri, cei de la uzina ARO au mai avut cateva tentative de a realiza cateva modele de Dacia 1300 break cu sasiu de ARO, dar era vorba de numai cateva prototipuri care nu au fost fabricate in serie. Si, daca tot nu a existat asa ceva, de ce sa nu o faca el?

Iata ca Peti a pus mana pe scule si a realizat poate cel mai indraznet proiect de Dacia 1300 din Romania. Dar mai bine sa-i spunem Dacia Berlina, ca acum arata ca un 1410 cu „Zembetul lui Iliescu”, desi la origine este un 1300 original ce ar fi putut intra in categoria vehiculelor istorice. Insa nu aspectul istoric l-a interesat pe proprietar, ci faptul sa detina o masina cum nimeni nu mai are. Si a reusit pe deplin!

Povestea acestei masini speciale incepe in anul 2000, cand a fost cumparata de Peti. Atunci era un 1300 normal, dar prin 2004-2005 au venit modificarile. De fapt, primele modificari majore, atat la aspectul estetic, cat si la motorizare. Atunci a fost instalat motorul de 1.6 litri Turbo de pe Renault Fuego. Insa, avand mai bine de 120 cp, aderenta era usor rupta automobilul avand numai tractiune fata, motiv pentru care a aparut si ideea nastrusnica de a face prima Dacie 4×4. Insa modificarile pe partea de tractiune au aparut ceva mai tarziu, abia in 2012.

Dupa ce a adunat toate piesele necesare acestei modificari indraznete, Peti s-a pus pe treaba serios. A fost montata o cutie de viteze cu 5 rapoarte de Renault 18 dotata cu selector 4×4 sau 4×2, o cutie ce ii permitea soferului sa circule mereu cu tractiune fata, iar daca cupla maneta, sa aiba 4×4 cu un raport de 50/50. Foarte interesant este faptul ca si la viteze de peste 160 km/h, Dacia lui Peti merge foarte frumos cu 4×4 cuplat, fara sa existe vibratii sau neconcordante intre felul in care se invart cele 4 roti.

Cardanul este o combinatie realizata manual intre cel de Renault 18 si unul de Grand Cherokee de pe motorizarea 4.0 si a fost realizat custom, scurtat, sudat si echilibrat pe strung. Tot sistemul de 4×4 a fost reconditionat cu piese noi, adica a primit lagare de cardan noi, cruci cardanice noi si diferentialul a fost revizuit. Iar ca sa poata fi montat, podeaua originala de Dacia a primit un tunel pentru cardan pe care au fost montate flanse de fixare si traseul de evacuare a fost modificat sa intre prin locurile ramase.

Masina mai are frane cu discuri ventilate pe fata, suspensie Ta-Technix de BMW pe spate, stopuri cu LED, geamuri electrice fata, deschidere portbagaj electrica, frana de mana hidraulica, inchidere centralizata, trapa, pasaje de Golf 2 marite ca sa incapa jantele cu pneuri de 15 inch MSW cu pneuri 195/45/15. Iar capota, ce nu mai este deloc la fel ca cea originala, are o priza de aer mare, la fel ca la un Subaru WRX, dar care are un rol practic: acolo se afla turbina care se inrosea la solicitari mari, iar aerul care intra pe acolo o raceste suplimentar.

Pe viitor, Peti vrea sa o faca si mai lata. Adica vrea sa schimbe acest motor care acum are 132 cp la o presiune mica de 0.6 bari, dar care poate merge si la 1.2 sau 1.3 bari, avand la aceste valori probabil peste 150 cp, cu un motor de 2 litri Turbo de pe un Renault 21 care are 175 cp. Avantajul acestui motor, fata de cel care este acum pe masina, este ca va fi pe injectie si va fi mai usor de crescut in putere. Proprietarul spune ca ar vrea sa se opreasca la un „banal”… 200 cp. Adica va avea cea mai puternica Dacie Berlina din Romania. Si, de ce nu, poate chiar din lume…

Cum sa nu apreciezi curajul acestui om? Cum sa nu iti cobori palaria in fata acestui proiect unic in tara? Cum sa nu aplauzi orele de munca si devotamentul de care acest om a dat dovada? Noi ne aratam respectul fata de ideea lui si fata de proiectul final. Nu in fiecare zi vezi o Dacie Berlina capabila sa atinga aproape 200 km/h, cu tractiune 4×4 si care sa se comporte excelent pe strada si pe circuit. Bravo si la mai mare!

Mai multe detalii si poze cu lucrarea la Dacia 1300 Turbo 4×4 gasesti AICI.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.