Şofer roman de TIR, despre patron: ”Ne obligă să folosim magnetul”

Mulţi dintre conaţionalii noştri care lucrează ca şoferi în Italia, mai ales la transportul de marfă, sunt nevoiţi să încalce legea pentru a îndeplini norma zilnică de kilometri. Metodele cel mai des folosite de unii transportatori sunt falsificarea diagramelor de parcurs şi măsluirea tahografelor prin ataşarea “magnetului”. Când şoferii nu mai acceptă folosirea acestor metode sunt de obicei concediaţi.

Există şi cazuri în care aceştia sunt agresaţi şi bătuţi de către patroni. E cazul unui român care a lucrat în Italia, a denunţat agresiunea şi a acceptat să ne povestească prin ce a trecut. Munca de şofer pe camion, în Italia, este plină de stres şi risc.

Aceasta se datorează în special oboselii şi regimului impus de unii patroni. Programul de lucru uneori depăşeşte 16 ore pe zi. De asemenea şoferii trebuie să parcurgă multe mii de kilometri pe lună pentru a putea rămâne să lucreze pentru firmă, fiind astefel consideraţi profitabili şi “descurcăreţi”.

Legal, şoferul poate conduce patru ore, după care trebuie să ia o pauză de 60 de minute, urmată de încă patru-cinci ore de condus. Această regulă este însă deseori încălcată.

Valeriu Mihai Cotea are 49 de ani, este originar din Bucureşti şi pentru o scurtă perioadă a fost angajat în Italia, ca şofer pe camion, chiar de către un conaţional. Credea că acest lucru îi va aduce beneficii, ţinând cont că nu cunoştea limba italiană şi cu un patron străin s-ar fi înţeles mai greu. S-a angajat la recomandarea unui prieten şi urma să primească 1.500 de euro salariu “în mână”.

După aproximativ o lună de zile şi-a dat seama că a nimerit rău de tot, patronul român obligându-l la trasee lungi în timp scurt şi, cel mai grav, la folosirea “magnetului”, pentru tahograf. Tahografele sunt aparate care se montează la bordul autovehiculelor, în special a camioanelor sau a celor care transportă marfă.

Destinaţia lor este de a monitoriza activitatea şoferilor şi autovehiculului. Datele şi informaţiile tahografului sunt inscripţionate pe un suport de hârtie specială, mecano-sensibilă, denumită diagramă. Pe diagramă sunt inscripţionate următoarele date: viteza de deplasare; timpul de conducere, repaus şi odihnă; distanţa parcursă; opţional se pot inscripţiona şi alte activităţi (contorizare combustibil, funcţionare macara, sirena), cu o echipare corespunzătoare.

“M-am angajat pe 16 august şi am fost trimis în cursă imediat, pentru un tur Anglia, Olanda, Italia. Locurile de încărcare şi descărcare destul de multe, distanţe foarte lungi şi timp scurt: doar 6 zile.

Aproape imposibil pentru oricine. I-am spus patronului acest lucru şi mi-a recomandat să folosesc magnetul. Eu nu am vrut, dar nu am avut ce face. M-a obligat, indiferent de consecinţe, pentru că în unele ţări nu ţi se dă doar amendă, ci e infracţiune şi rişti libertatea. Am întârziat la acel traseu şi patronul nu a fost deloc incântat.

Au urmat alte vreo 4 drumuri împreună cu el, timp în care mi-a arătat cum să folosesc magnetul pentru camionul lui şi ce trebuie să fac. Nu am fost deloc încântat şi i-am spus acest lucrur. Nu a contat, eu trebuia să fac cum spune el. Au urmat alte curse lungi în care conduceam şi câte 18-19 ore pe zi. Obositor şi stresant” ne-a povestit Valeriu Cotea.

După nicio lună şi jumătate de la angajare, Valeriu Cotea este agresat de către patron, scoate certificat medico-legal şi face denunţ la carabinieri. “La ultima cursă am întârziat câteva ore şi deşi eram foarte obosit, aproape epuizat m-a pus să descarc camionul, deşi nu era obligaţia mea.

Am refuzat şi atunci m-a lovit. Nu am mai răbdat şi l-am denunţat la carabinieri. După această întâmplare a încercat să dreagă situaţia dar nu am fost de acord. Era prea mult.

M-a plătit doar pentru o perioadă iar drumul de întoarcere, deşi era treaba lui, l-am plătit tot eu. Ar fi multe de povestit despre neregulile pe care le- a făcut dar sunt total scârbit de această experienţă. Am apelat la ajutorul sindicatuluui condus de Leo Vlass şi aştept decizia autorităţilor. Să scrieţi cât mai des despre aceste chestiuni pentru că sunt sute şi mii de români care trec prin asemenea situaţii şi nimeni nu-i poate ajuta.”

Leontin Vlass, secretarul “Sindacato Immigrati”, cu foarte multă experienţă încă de pe vremea când lucrat la sindicatul camionagiilor din Italia, ne-a declarat că a urmărit de la început acest caz şi că va apela la toate instituţiile care pot face dreptate în acest caz.

“Valeriu Cotea este înscris în Sindacato-Immigrati de la începutul activităţii în  Italia. În ziua respectivă, când a fost agresat, a apelat la noi, i-am spus ce să facă, ce să vorbească, pentru că nu ştie italiană. După intervenţia carabinierilor a fost dus la urgenţă, unde am făcut pe translatorul cu doctorul legist, iar în aceeaşi seară cu ofiţerul de carabinieri.

În ziua următoare, prin avocatul nostru s-a făcut dosarul pentru agresiune aici în Italia, pentru modalitatea de concediere şi asupra modului şi cerinţelor de verificare a situaţiei de muncă în raport cu angajatorul.

Totodată, în baza acordului dintre noi şi ministerul muncii din România vom face un memoriu şi solicitare de verificare a firmei, a camionului pentru a se dovedi faptul că se mergea cu magnet, computerul dând ca rezultat anomalie pe înregistrarea cutiei de viteze.”

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *