Potrivit unui sondaj al IRU, deficitul de șoferi de camion se va accentua cu peste 25% în 2021. Operatorii de transport din România spun că principala cauză este lipsa șoferilor calificați.Sondajul IRU a cuprins 23 de țări, aproape toate temându-se de o adâncire a crizei de șoferi profesioniști. Deficitul se va acutiza mai puternic în țări precum Spania (150%), Mexic (175%) sau Turcia (192%).Criza este și mai gravă în transportul de pasageri. Posturile neocupate de șoferi de autobuz și autocar din Europa va crește cu 226% în 2021.Aproape 40% dintre operatorii de transport din România, dar și din Cehia, Norvegia, Rusia, Ucraina și Mexic, au indicat lipsa șoferilor calificați ca principală cauză a crizei.Lipsa șoferilor calificați a depășit, în viziunea companiilor de transport, factori precum imaginea proastă a sectorului, condițiile grele de muncă sau dificultatea de a atrage tinerii și femeile către această profesie.Cum economia globală este așteptată să își revină în 2021, operatorii de transport și expeditorii se confruntă tot mai mult cu lipsa șoferilor. Problema cauzează costuri mai mari, dificultăți operaționale și nemulțumirea clienților.
”Criza șoferilor s-a înrăutățit în acest an, după ce mulți șoferi seniori s-au retras de frica COVID-19. În plus, multe centre de calificare au fost închise, iar mulți șoferi au părăsit profesia din cauza dificultăților. Multor operatori de transport le va fi imposibil să găsească șoferi pentru a face față comenziilor viitoare”, a declarat Umberto de Pretto, Secretar General al IRU.
Multe companii de transport dedică deja resurse semnificative pentru identificarea, angajarea și instruirea șoferilor pentru a opera în concordanță cu standardele lor profesionale și de siguranță.
Lipsa de interes a tinerilor este o amenințare mai mare pentru viitorul meseriei de șofer profesionist decât camioanele autonome. Vârsta medie a șoferilor de camioane a crescut uimitor în ultimii 10 ani.În ultimii ani se vorbește tot mai mult despre criza de șoferi de camion (criza de șoferi ieftini, am adăuga noi), dar și despre dispariția acestei profesii pe termen mediu și lung. Aceasta din urmă ar urma să fie provocată de încercarea de a înlocui camioanele cu mijloace de transport mai ecologice (precum trenurile), dar și de dezvoltarea tehnologiei de condus autonom.
Se pare însă că lipsa de interes a tinerilor pentru această meserie grea este o amenințare mult mai mare. Vârsta medie a șoferilor de camioane a crescut mult în ultimii ani, cifrele fiind foarte îngrijorătoare.
Vom folosi în acest material statisticile detaliate din Danemarca din ultimii 10 ani. Nu spunem că ele se aplică 100% pentru România, dar aceste tendințe sunt valabile în toată Europa.Conform statisticilor oficiului danez de muncă, în 2011, 37% dintre șoferii de camion aveau peste 50 de ani. Acum, procentul acestor șoferi a crescut la 50%.Cu alte cuvinte, în Danemarca, fiecare al doilea șofer are peste 50 de ani, iar unul din cinci are peste 60 de ani. O primă problemă majoră va apărea în 5-10 ani, când mulți dintre aceștia vor ieși la pensie.
Șoferii profesioniști sub 30 de ani reprezintă doar 13% din total. Pentru a contracara acest fenomen, danezii duc în ultimii ani campanii de promovare a meseriei în școlile primare și social media. De asemenea, companiile de transport au început să angajeze tineri ucenici. Dar rata de înlocuire a șoferilor pensionați este încă negativă.