Ultima filă din istoria ARO: Cowboy, un tot-teren produs în Rusia pe şasiu de ARO, se vinde scump, la 15 ani după oprirea producţiei

Produs de compania rusă Derways Automobile între 2004 şi 2007, în prima fabrică privată de maşini din fosta URSS, pe baza şasiului de ARO 244, „jeepul” Cowboy se vinde, în spaţiul ex-sovietic, la preţuri similare celor mai de prestigiu maşini off-road de pe piaţă (Mercedes clasa G, Mitsubishi Pajero sau Toyota Land Cruiser), la vârstă şi rulaj echivalente.

La începutul anilor 2000, un om de afaceri rus, pe nume Derev Hadji Murat, care făcuse avere (împreună cu cei doi fraţi ai săi) din producţia de vodcă, din confecţii şi din comerţ, a avut ideea de a construi de la zero o fabrică de automobile şi de a deveni, astfel, primul producător particular de maşini din fosta URSS. Şi atunci, ca şi acum, piaţa locală de autoturisme din Rusia era dominată de mărcile autohtone Lada, Gaz/Volga şi Moskvici (ultima, falimentată între timp).

Derev Hadji Murat era un mare iubitor de maşini de teren şi avusese un ARO 244 în perioada comunistă. Maşina musceleană i-a plăcut atât de mult încât a decis ca primul model pe care urma să-l producă fabrica sa, sub marcă proprie, să fie bazat pe ARO 244 (mai precis, pe versiunea militară Dragon II).

Ca unul care cunoştea bine ce este şi ce poate un ARO, Hadji Murat a gândit maşina ca un mix între partea mecanică a unui ARO seria 24, căruia urmau să i se monteze motorizări mai performante decât cele produse la Câmpulung, plus o caroserie cu un design mai apropiat de contemporaneitate.

Cea mai ieftină şi mai capabilă maşină off-road

„Va fi cea mai ieftină maşină off-road de pe piaţă, dar şi cea mai capabilă”, spunea, acum vreo două decenii, Alexander Romanov, prieten şi asociat în această afacere a lui Derev Hadji Murat.

Numele mărcii a fost ales să fie Derways. O combinaţie între Der (de la Derev) şi cuvântul englezesc ways (drumuri). Iar jeep-ului ce urma să fie construit pe mecanica de ARO i-a fost conferit numele Cowboy. „Vreau să fie o maşină la fel de performantă în teren accidentat ca un Mercedes clasa G, dar să coste mai puţin de jumătate”, povestea Derev Hadji Murat presei din ţara sa.

Lucrările la construirea noii fabrici unde să fie produs Cowboy-ul cu origini româneşti au început în anul 2001. Iar în 2003 liniile de producţie erau gata. La fel şi designul caroseriei şi al elementelor de interior (feţe uşi, planşă de bord, instrumente etc), de care s-au ocupat specialişti de la uzina Lada din Togliatti, ajutaţi de designeri italieni.

Maşina a fost prezentată oficial la Salonul Internaţional Auto de la Moscova, din vara anului 2003.

Erau oferite trei tipuri de motoare: două de provenienţă rusească, marca ZMZ (Zavoljski Motornîi Zavod, un producător localizat în oraşul Nijni Novgorod, la circa 600 km est de Moscova), 2,3 litri, benzină şi 105 CP, respectiv 2,2 litri diesel aspirat, de 72 CP, şi unul de provenienţă Peugeot (2 litri turbodiesel, oferit în două variante de putere, 90 sau 102 CP).

Citește în continuare pe argesulonline.ro

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.