S-a tot vehiculat în ultimii ani că e nevoie de tahografe pe dubele de 3.5 tone, mai ales după ce au început să vuiască interneții cu poze și accidente în care au fost implicate astfel de vehicule, cu poze de copii (19-21 de ani) decedați prin cabine din cauza epuizării. Pachetul de Mobilitate 1 aduce în prim plan această schimbare și chiar dacă inițial s-a părut că această reglementare va fi dată uitării, după ultimele discuții și voturi prin Parlamentul European, schimbarea a fost confirmată.
Așadar, de la 1 iulie 2026, dacă amendamentul de modificare a articolului 2 al Regulamentului 561/2006 va trece de votul parlamentarilor europeni din luna mai a acestui an, vehiculele de transport marfă cu masa maxim autorizată peste 2.5 tone, care activează pe internațional sau care fac cabotaj, vor fi obligate să respecte prevederile Regulamentului 561 și vor fi astfel echipate cu tahografe digitale. Apariția termenului 1 iulie 2026 în online își face deja efectele în rândurile antreprenorilor, constatăm deja o scădere pe luna ianuarie 2020 comparativ cu ianuarie 2019, la înmatriculările de camionete noi, în România.
Regulamentul (CE) nr. 561/2006 se modifică după cum urmează:
-1. La articolul 2 alineatul (1) se introduce următoarea literă:
„(-aa)de la 1 iulie 2026, transportului rutier de mărfuri în cadrul operațiunilor de transport internațional sau în cadrul operațiunilor de cabotaj cu vehicule, inclusiv vehicule cu remorcă sau semiremorcă, a căror masă maximă autorizată depășește 2,5 tone”.